woensdag 19 december 2012

Kerst 2.0

Het Nieuwe Kerstvieren. Kaarsjes die je even omkeert en zo aanspringen (minpuntje, geen heerlijke uitgeblazen-kaars-lucht), geen huizen in de fik omdat er een echte kaars omviel in de gortdroge boom, kant-en-klare gevulde kalkoen en kerstfilms. Afgezien van de kerstkaartencrisis vind ik het leuk!
Hier even een filmpje om dit te illustreren;

Al zijn er ook nog genoeg 'ouderwetse' dingen om van te genieten. Denk aan de kerstboom optuigen, gezelligheid, kerstliedjes, lekker met z'n allen aan tafel en dat het buiten donker is, maar dat wij lekker met lichtjes en kaarsjes aan samen zijn.

Maar het gaat hopeloos mis. Als ik op straat om me heenkijk, zie ik alleen maar mensen die met hun overvolle supermarktkarretjes het arme straatkrant-verkopende vrouwtje omver duwen. Mensen die met hun auto keihard door de plassen heenrijden, een vrouw met kinderwagen natplenzen en met een grijns voorbijrijden. Mensen die met hun neus in de lucht voorbij die oude meneer lopen, die met zijn rollator staat te tobben, omdat niemand hem even een potje bietjes aan wil geven.

Stoer hoor, als jij gelooft in vreten op aarde en kerstliedjes keihard op je telefoon (bestaan er tegenwoordig geen oordopjes meer, trouwens?!), maar ik geloof niet dat dat is waar kerst eigenlijk om draait.
In de zomer is iedereen nog redelijk aardig tegen elkaar, want mooi weer maakt nou eenmaal gelukkig. Alleen, denk in koudere tijden ook eens aan je medemens. Vergeet je eigen hachie even. Zorg voor elkaar.

Ook ik promoot hierbij even de R.A.K. (Random acts of Kindness). 'Zomaar' een goede daad doen, onzelfzuchtig iemand helpen of opvrolijken. Dit jaar staat voor mij in het teken van Christmas acts of kindness. Ik geloof, dat dát is waar kerst om draait.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...