maandag 26 november 2012

Proefdiervrij

Vandaag wil ik het graag hebben over een onderwerp dat mij erg aan het hart gaat, proefdieren. Ik schrijf dit niet om een discussie op te wekken, of om iets te zeggen over proefdieren in de geneeskunde (daar weet ik ook te weinig vanaf om iets nuttigs over te kunnen zeggen). Ik schrijf dit om mensen bewust te maken. Veel mensen weten niet dat, afhankelijk van de merken die je gebruikt, ongeveer de helft van je badkamerkastje gevuld is met cosmetische producten die op dieren zijn getest.
In Nederland is het testen van producten op dieren verboden, in Europa gaat het verbod in per 11 maart 2013. Echter, in China mogen producten alleen worden verkocht, als ze zijn getest op dieren. Dat betekent, dat elk cosmetisch merk, dat óók in China haar producten verkoopt, test op dieren.
Bedrijven kunnen overigens heel sluw zijn in het omgaan met beschuldigingen. Ze kunnen zeggen dat de eindproducten niet op dieren getest zijn. Wat dus wil zeggen: in alle voorgaande stadia hebben we de producten in de ogen en de afgeschoren huid van arme konijntjes gesmeerd, maar met het product dat uiteindelijk in de winkel staat, hebben wij dat niet gedaan. Of ze hebben een dochterbedrijf ergens op de wereld, welke de tests voor het moederbedrijf doet, zodat de laatste vrij blijft van blaam.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik wel (bewust en biologisch) vlees eet. Ik doe mijn best om twee dagen per week vegetarisch te eten, dit lukt bijna altijd. Ook koop ik wel leer. Ik zou nooit bont kopen, omdat deze dieren alleen geslacht worden voor hun vacht, niet voor hun vlees. Dit klinkt misschien allemaal heel hypocriet, maar ik vind, dat als ik iets koop, puur en alleen om mij er mooier uit te laten zien, hier geen arme weerloze diertjes voor hoeven te lijden. Tegelijkertijd vind ik vlees wel heel erg lekker, ik let bewust op wat ik koop en ik kook bijna niet met pakjes- en zakjes, dus ik weet het altijd als er dierlijke ingrediënten in mijn eten zitten.
Ook is het éten van vlees in mijn ogen eigenlijk iets totaal anders dan het doen van dierproeven.
Via www.greenbeautyblog.nl (een van mijn favoriete blogs) kwam ik op deze lijst met merken die niet, op wat voor wijze dan ook, in verband staan met dierproeven:
100% Pure
Albert Heijn huismerk*
Anastasia Beverly Hills
Annemarie Börlind
Aubrey Organics
Avalon Organics
Badger
Balm Balm
Bare Escentuals
Beauty Without Cruelty
Bellapierre
Biodermal*
Brazilian Fruit
Burt’s Bees
Butter London
Cake Beauty
Chi
China Glaze
Crazy Rumors
DA huismerk*
Deep Steep
De Traay*
De Tuinen huismerk*
Dr.Hauschka
Dr. Organic
E.L.F. Cosmetics
Earthline
Eco Tools
Etos huismerk*
Euroshopper huismerk*
EveryDay Minerals
Freeman
Fudge
Goldwell
GOSH
Hegron*
Hema huismerk*
Henna Plus
Herome*
Himalaya
Hurraw!
Inika
Jo Malone
John Masters Organics
Juice Beauty
KEVIN.MURPHY
Kimberly Sayer
Kneipp*
Kruidvat huismerk
L.A. Girl
Lavera
Lily Lolo
Lime Crime
Living Nature
Logona
Love & Toast
LUSH
Mango
Montagne Jeunesse
Murad
Naturtint
No-Ad
Nohèm
NONIQUE
Nutrimetics
NYX
Obsessive Compulsive Cosmetics
One Love Organics
OPI
Pacifica
Paula’s Choice
Prada
Primavera
Queen Helene
Rituals*
Sante
Sophyto
The Body Shop
Too Faced
Trekpleister huismerk*
Trilogy
Urban Decay
Urtekram
Victoria’s Secret
Weleda
Wet ‘n Wild
Yes To Carrots (& Cucumber, Tomatoes, Blueberries)
Zara
Zarqa*
* Merken met een * komen van de goedgekeurde lijst van proefdiervrij.nl

Check greenbeautyblog.nl voor meer informatie over proefdiervrij, welke natuurlijke producten aanraders zijn, de claims die grote cosmeticabedrijven doen en meer! Sophie, de eigenaresse van deze blog, update de lijst regelmatig. Ook heeft ze onlangs een lijst gepost met merken die bewust op dieren testen, ook het checken waard!
Mochten er vragen zijn hierover, of over producten, laat ze achter bij de comments of op twitter (@VeraVisser). Ik probeer alles zo goed mogelijk te beantwoorden. Ik heb mijn best gedaan om dit artikel een beetje beknopt te houden, omdat ik mijn lieve lezers niet wil vermoeien met een ellenlang opiniestuk, maar ik hoop dat ik jullie misschien aan het denken zet!

Wie mooi wil zijn, hoeft geen pijn te veroorzaken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...